"We dance for laughter, we dance for tears, we dance for madness, we dance for fears, we dance for hopes, we dance for screames, we are the dancers, we create the dreams." (Albert Einstein)

Over mij

Ik ben Daphne Trompé. Samen met mijn twee uitzonderlijk intelligente dochters en mijn partner woon ik in Alkmaar.

  Vanuit mijn persoonlijke ervaringen op het gebied van hoogbegaafdheid en mijn jarenlange ervaring in het voortgezet onderwijs heb ik besloten om deze krachten de bundelen in de vorm van EducatiQ.

Persoonlijk

Als kind heb ik mij altijd anders gevoeld dan anderen, dit was een gegeven voor mij. Op de basisschool kon ik nog aardig meekomen, niets aan de hand zou men zeggen. In het tweede jaar van de middelbare school begon ik vast te lopen. Ik kon mijn hoofd er niet bijhouden en ik vond de lessen weinig interessant. Op dat moment dacht ik oprecht dat ik hier niets aan kon doen en ‘onderging’ ik school als een noodzakelijk kwaad. Ik had een’ fixed mindset’. Na zes jaar worstelen heb ik school verlaten met een HAVO-diploma om vervolgens te gaan werken, studeren was duidelijk niet één van mijn talenten. Ik was ervan overtuigd dat ik niet intelligent genoeg was om een vervolgstudie te gaan doen en ik had inmiddels een bijzondere hekel aan school gekregen. Na twee jaar werken, besloot ik dat ik te weinig zingevening in mijn leven had en ben ik toch gaan studeren. Ik ben docent wiskunde geworden, zo kon ik leerlingen die hulp en inzichten bieden die ikzelf nooit heb gehad. Vele jaren later kwam ik erachter dat ik hoogbegaafd ben, mijn leven viel op zijn plek. Ik begreep wie ik was een waar mijn worstelingen vandaan kwamen. Nu ben ik ben moeder van twee getalenteerde meisjes en kan vanuit het perspectief van ouder zien en leren welke schoonheid en uitdagingen hoogbegaafd met zich meebrengt.

Educatiq_hoogbegaafd_Alkmaar
Educatiq_hoogbegaafd_Alkmaar

Professioneel

Als leerling was ik behoorlijk aan het onderpresteren, had ik een flinke dosis faalangst ontwikkeld en ik had helemaal geen zelfvertrouwen wanneer het om schoolse zaken ging, het schoolsysteem paste niet bij mij. Deze persoonlijke ervaringen heb ik altijd meegenomen in mijn benadering naar leerlingen toe. Ik begreep leerlingen volkomen wanneer ze dachten dat zij wiskunde gewoon niet konden om dat zij niet in het bezit waren de zogenaamde wiskundeknobbel. Ik heb verschillende begeleidingsvaardigheden ontwikkeld om jongeren in te laten zien dat zij tot veel meer in staat zijn dan zij denken. Deze vaardigheden heb ik ook ontwikkeld tijdens mijn werkzaamheden als leerlingbegeleider. Ik heb mogen leren dat iedere mens anders is en ieder individu behoefte heeft aan haar of zijn eigen benadering. Begeleiding is maatwerk, net zoals onderwijs maatwerk zou moeten zijn naar mijn idee. Mijn talenten liggen in onderwijs en het begeleiden van jongeren, deze talenten zijn mijn passies geworden. Omdat ik nooit uitgeleerd ben, ben ik gestart met de opleiding tot zelfstandig talentbegeleider bij Novilo. Zo kan ik nog beter (hoog)begaafde jongeren begeleiden en scholen adviseren wat betreft het vormgeven van talentonderwijs. Ondertussen blijf ik mij ontwikkelen en leren van de mensen die ik op mijn pad tegenkom.

Mijn favoriete woord: verwonderen